zondag 12 augustus 2012

Welkom op mijn blog.


Ik ben geen wereld schrijfster. Maar deel graag mijn ervaringen.
Ik hoop dat ik andere kan inspireren die in het zelfde schuitje zitten. Daarom zal ik ook bekend maken wat ons inkomsten, uitgaven en schulden zijn. Dit wel anoniem. Waarom? Omdat ik zelf ook altijd nieuwsgierig ben naar de cijfers.

Boodschappen budget:
Wij hebben geen budget. Dit moet zo goedkoop mogelijk. Kijken naar de reclames. En aan de hand daarvan producten uitzoeken. Zoveel mogelijk zelf maken. Maar het moet wel haalbaar zijn in een druk gezinsleven. 4 kinderen waarvan eentje nog volledig in de pampers en Nutrilon en 3 kinderen slapen nog met een pamper. Ik hoop het te kunnen redden met 350 euro per maand.

Benzine:
Wij hebben beiden voor ons werk geen auto nodig. De auto is dus pure luxe (daar draai ik niet omheen). Wij rijden wel een goedkope 7 zitter. De auto wegdoen is een lastige beslissing. Het is zo makkelijk me de kinderen.
Kosten per maand: 23 euro verzekering en 55 euro wegenbelasting. De auto rijdt 1 op 15 wanneer wij zuinig rijden ( rond de 100 km per uur).

Ons probleem zijn de onvoorziene uitgaven dus buiten de vaste lasten, schulden, boodschappen en benzine. Dus alle kosten voor uitjes, kapper en kleding. Door de hoge schulden hebben wij ook nooit kunnen sparen voor een nieuwe auto, apk of vervanging voor bv een wasmachine. Het welbekende het ene gat met het andere vullen.

Er zijn veel gezinnen met schulden. Velen schamen zich daarvoor. Waarom? Omdat er vaak keihard word geoordeeld.

Ik wil mijn kinderen niks te kort doen. Natuurlijk zijn kinderen happy met gratis uitjes, tweedehands kleding en een fiets van marktplaats.
Toch wil ik als mama ook eens lekker shoppen met mijn dochter! En ze allen een keer meenemen naar de efteling, zonder een rekening te laten liggen.




17 opmerkingen:

  1. Welkom in blogland! Hopelijk motiveert dit blog je nog meer om je doelen te bereiken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat dit mij extra motiveert om eruit te komen. Het lijkt mij leuk om mezelf over enkele jaren na te lezen. Hoe ik bepaalde dingen destijds heb ervaren. Maar ik hoop ook gezinnen te bereiken, die elke dag voor dezelfde keuzes en problemen staan.

      Verwijderen
  2. Wij hebben dan wel geen schulden, buiten die van de hypotheek en een deel voor de auto en ons vakantiehuis maar ik merk ook dat ik makkelijk extra uitgeef aan extra dingen. Ik wil nu ook wel eens sparen en niet hoeven denken of ik eind van de maand nog wel geld heb voor de boodschappen omdat ik toch die leuke schoenen heb gekocht die toch echt in de uitverkoop waren.
    Succes en ik volg je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je berichtje.
      Van die impuls aankopen heb ik ook altijd last gehad. Daarom neem ik nu gepast geld mee. Zo kom ik minder snel in de verleiding. Groetjes!

      Verwijderen
  3. Zo te lezen zijn je kinderen nog jong dus ik denk dat ze er niet veel van mee zullen krijgen. Buiten dat ze misschien leren zuinig te leven (niks mis mee) Het lijkt me lastiger met pubers.Ik vind het knap hoor dat jullie de knop om gaan zetten! ik wil je veel succes wensen en ik ga vaker bij je lezen! Sonja81

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat ik mijn kinderen bewust kan laten opgroeien. Ondanks de financiele problemen een fijne jeugd kan geven. Er is meer als geld uiteraard. Maar kinderen kosten een hoop. Bedankt! En ik hoop tot schrijfs

      Verwijderen
  4. Succes! Ik zit in de zelfde situatie. Sinds vorig jaar ben ik me bewust van de noodzaak dat als ik de financiele zorgen achter me wil laten, dat ik het roer flink om moet gooien. Het gaat met vallen en opstaan. Het gaat mij nog ongeveer 3 jaar kosten om eruit te komen en daarna hoop ik dat ik nooit meer in zo'n situatie zal komen.
    Ik heb zelf ook een kindje van 3 jaar. Ook ik wil haar niets te kort doen dus soms koop ik toch maar dat pak ijsjes wat ze zo graag wil. Maar uiteindelijk heb ik gemerkt, is zij het blijste met de tijd die ze met haar moeder kan doorbrengen. Daar kan geen uitje tegen aan.
    TIP: Ik houd de lokale krant goed in de gaten. In mijn omgeving is er veel te doen. Vaak kost dat niks.

    Jess

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Jess
      Anoniem bedankt voor je reactie. Succes! Heb jij ook een blog? Mijn ervaring is ook dat de kinderen erg snel tevreden zijn. Een middag puzzelen met mama vinden zij prachtig. Als ouder denk je snel dat zij van alles tekort komen. Wij maken hier zelf ijs! Vinden zij prachtig. En zo weet ik ook wat erin zit.

      Verwijderen
    2. Ik heb geen blog maar ben het wel aan het overwegen. Ik heb veel goede ideëen opgedaan door het lezen van andere blogs en ze hebben mij erg geholpen in het bewustzijn proces. Ik vind het nog steeds moeilijk dat ik zo op de centjes moet letten en ik ik kan daar soms erg chagrijnig van worden met huilbuien op de koop toe. Maar ik weet waarvoor ik het doe: ik wil nooit meer schulden. Als ik daar eenmaal ben dan heb ik bepaalde doelen in gedachten zoals geld opzij zetten voor mijn dochter zodat ze schuldenvrij kan studeren, wellicht deels hypotheek aflossen maar ook iets minder werken. De gedachte om ooit financieel onafhankelijk te zijn houdt mij op de been en alleen de gedachte dat dit in het verschiet ligt, maakt mij al blij.

      Ik heb overigens uitgerekend hoe lang het nog duurt om alles af te betalen en dat is voor mij ongeveer 3 jaar. Dat scheelt ook want tijd is overzienbaar.

      En hier nog een ijsmaker...... en wat smaakt dat soms zo veel beter.

      Jess

      Verwijderen
    3. Hallo Jess,
      Hier zal het ook ongeveer 3 jaar gaan duren. Maar als ik denk hoe snel de tijd de afgelopen 3 jaar is omgevlogen. Dan geeft het mij wel moed. Wanneer het bewust zijn gewoonte word, zal het steeds makkelijker voor ons gaan worden.

      Mijn doel is om weer parttime te kunnen gaan werken. Meer rust in huis te kunnen creëren. Dat is nu onmogelijk. Dat is mijn droom.

      Verwijderen
  5. Hoi,
    ik ga je ook volgen. Misschien hebben wij samen wel allemaal tips waardoor je vlugger uit je schulden bent.
    Veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel veel succes gewenst met je blog en inderdaad bij iedereen lees je wat hoe je het geld in de zak kan houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo,
    Toevallig kwam ik surfend op jouw blog terecht. Interessant om te lezen. Toch heb ik een vraag aan je.
    Je schrijft dat je je kinderen niets te kort wilt doen. Begrijpelijk. Maar wat is het verschil tussen tekort doen en bewust leven? Doe je ze tekort als ze niet dagelijks een snoepje krijgen maar 4 x in de week? Doe je ze tekort als ze niet een nieuwe jas krijgen maar een goede tweedehands jas? Doe je ze tekort als ze gewone yoghurt met limonade krijgen in plaats van de veel duurdere fruityoghurt?
    Succes met je 'strijd'.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoihoi! Inspirerend om je verhaal en je reis te lezen. Mijn jongste dochter drinkt ook nog poedermelk, maar wij geven haar Friso, dat scheelt toch elke keer een paar euro per pak in vergelijking met Nutrilon.

    Succes!
    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen